Sunday, November 15, 2009

Mesyuararah

1 hari 1 entry 1 hati 1 fikir 1 Agama
21/30

Asalamualaikum anak cucu nenek semua
semoga kekal dalam kehidupan beragama dan mendahulukan agama dalam setiap urusan.

Hari ini nenek nak cerita sikitlah tentang kepentingan mesyuarah.Terutama dalam rumah tangga.Ni nenek cerita dari pengalaman nenek sendiri la. nenek kan lebih makan garam! tapi tok janggut lagi lebih!, dia kuat masin!.

Daripada awal kitaorang berumah tangga kami akan bermesyuarat sebelum buat sesuatu. nenek kalau nak minta apa apa pun dalam mesyuarat tu la!. pasal kalau minta masa lain, contohnya - Abang.. nak beli oven!. tok janggut jawab - nanti kita mesyuarat dulu. lama lama dah biasa pasal nak beli sayur pun kena mesyuarat dulu. Jadi apa apa hal pun kena tunggu masa mesyuarat untuk bagi syor!. kemudian bila ada anak, hal urusan anak anak dan anak anak juga dimesyuaratkan.

Teringat satu masa dulu masa anak anak masih kecil, biasa lah budak budak. Dalam baik banyak nakalnya!. Jadi selalu lah perkataan ini keluar ' Usop perlu dimesyuaratkan!' 'Malam ini mesyuarat pasal usop' 'mesyuarat usop lagi' sampai jiran jiran pun tanya 'kak. akak selalu mesyuarat apa dengan usop!' nenek jawab ' ala mesyuarat hal dia la!, macamlah kau tak kenal usop!, tangan anak kau pun dia gigit!. OOOOOoooo lama juga lah terlopong!!

Anak anak akan macam 'alamak! aku dimesyuaratkan! apa salah aku? apa aku dah buat ni?

Biasanya dalam mesyuarat itu kami akan bertanya pada yang bermasalah, apa yang menyebabkan dia buat macam itu secara santai. tiada tekanan. santai santai saja.
Tapi kena dapat kepastian tak kan buat lagi. Juga bagi kelebihan atau fadilat ikram muslimin. dan dalam taklim asyik dia ajelah yang baca bab kelebihan ikram.

Dipendekkan cerita, Usop kena dimesyuaratkan lagi kerana sudah 3 kali terlepas solat subuh berjemaah!. kalau dah tau nak kena mandi tu bangun lah awal awal!!!
Ni!, dah masuk waktu baru nak bangun, nak mandi itu ini bagai!, last last terlepas subuh!!! [ ni tengah geram!!!]

2 comments:

  1. Ala jai! kau kan kenal usop!!
    Raye ni balik tak?
    exam dah habis ke belum?

    ReplyDelete