Monday, November 2, 2009

Bukan kerja senang

1 entry 1 hari 1 usaha 1 fikir 1 hati 1 agama
7/30

Asalamualaikum

Apabila satu amalan itu sudah sebati dengan kita. Amalan itu sudah dibuat bertahun tahun dan ia adalah amalan turun temurun dan kita sangat yakin apa yang kita buat itu betul sebab semua orang buat termasuk ulamak, tiba tiba ada satu mamat datang cakap yang amalan kita itu sebenarnya tak betul!!!

Apa tindakan kita???

Biasanya kita akan bertindak dengan banyak cara mengikut cara berfikir,impak dan pengaruhnya, kesan nagatif sekiranya itu benar dan akhir sekali pertanyaan 'adakah ia akan mengganggu periuk nasi kita!.

Contoh- "Amalan tahlil dan bacaan yasin pada setiap malam jumaat itu adalah bidaah".

Tindakan orang kampong nenek-

Mana ada!, mengaji tak habis tu!.Dah dari kecil kita buat, takkan tak betul!. Pak Imam, pak kiai, tok guru semua buat! kalau tak betul tentu lah tak buat! buang masa aje!. Ni tentu ajaran sesat tak pun yang orang kata wahabi wahabi tu!

Tindakan Tenaga Pengajar Pasif -

Memanglah Rasullullah tak buat dan memanglah bidaah, tapi ini bidaah baik, Bidaah Hasanah, zikir kan perbuatan baik, Allah kan suruh kita banyakkan zikir. dan bacaan yassin itu kan baik, mengaji Quran tak baik ke?. Kalau boleh janganlah kita ambil tahu benda yang tinggi tinggi tu.Kita orang awam, Ilmu tak setinggi mana buat yang biasa kita buat aje sudah la.

Tindakan Negatif Orang yang berkenaan

Kita tak boleh biarkan mamat ni. kita kena sekat dia, susah kita nanti, mana nak letak muka kalau satu negara tahu kita buat kerja tak betul! Hancur lah periuk nasi kalau orang dah tak percaya! kita kena buat sesuatu sebelum terlambat Kita buat mesyuarat tergempar

Tindakan Positif Orang yang berkenaan

Kita dengar dulu mamat ni bicara apa. Kalau betul ada kesahihan bukti berlandaskan Quran dan Hadith, Kita kena terima dan akur. sebab kalau kita kata sesuatu itu betul dan lebih baik. Pada hal Rasullullah dan para sahabat tak pernah buat seolah olah kita kata 'Rasullullah ajar tak habis!, buat macam ni lagi bagus! Apa nak jawab depan Allah dan Rasulnya nanti? dan lagi seolah olah kita membuat nota kaki kepada AlQuran dan Alhadith " kalau buat begini dan begini tak apa kerana ini bidaah Hasanah"
Kita manusia biasa yang lemah dan kena banyak belajar. Juga Ulamak bukan maksum mereka dan kita melakukan kesilapan seeloknya kita duduk semeja dan berbincang. Berbincang untuk satu maksud iaitu untuk kembali kepada islam sebenar,bukan islam budaya turun temurun tetapi Islam Ahli Sunnah Wal jamaah.

Jadi kita tetapkan masa dan jemput mamat tu duduk bincang!.

Wassalam

No comments:

Post a Comment