Friday, November 6, 2009

Cuaca hari ini cerah dan nyaman

1 entry 1 hari 1hati 1fikir dan risau 1 usaha 1 agama
11/30

Pagi tadi Allah bagi hujan sangat lebat siap dengan guruh sekali. tapi sekarang dah reda.Cuaca sangat cerah dan nyaman. Hebat Allah!.

Di dewan sudah ramai orang berkumpul menunggu kehadiran JPJ saperti hujung minggu yang lepas. Nenek tak dapat kebenaran tok janggut. Jadi nenek tak join la. Tok janggut kata- 'selama ni kita naik motor kosong aje pun tak ada apa apa, buat apa nak bazir duit' Itu lah kata kata tok janggut untuk menghancurkan harapan nenek untuk mendapatkan lesen motor sah dari JPJ. Sungguh kurang sivik tok Janggut itu!

Sebenarnya bermula bulan lepas JPJ menawarkan pakej lesen motor kepada orang orang tua berumur 40 tahun ke atas dengan bayaran bersih RM80 sahaja.Pemohon akan diuji dan diberi taklimat oleh JPJ disitu juga dan tada..! dapat lesen!

Tapi tok janggut tidak mahu memunafaatkan peluang itu dia lebih suka mengelak road block. Mungkin trill baginya.

Nenek masih tidak lupa kejadian tahun lepas masa ambil duit dari bank. Tok janggut beriya iya bagi tahu satu restoran tu yang satu resepi masakannya Allah bagi sangat sedap dan nak bawa nenek makan kat situ. Nenek sangat suka!

Kami naik motor suzuki cup!. Lepas urusan pengeluaran wang selesai, kami pun geraklah menuju restoran itu. Nenek begitu teruja dengan iklan tok janggut! tak sabar nak cepat sampai! Tapi langit tak selalunya cerah!

Tok janggut berhenti tiba tiba, ingat minyak habis ke hape...
Sekelip mata motor dah berpusing kearah bertentangan dan tok janggut patah balik dan pecut menyusup ke kawasan perumahan!.

Nenek yang tak nampak apa apa tanya-'eh kenapa? tak jadi ke?'

'tak nampak ke? road block'. Lain kali lah kita pergi. Selalu time time gini lauk tu dah habis!.

Itu lah the nagatif side of tuk janggut. dan ada banyak lagi kes kes lari road block oleh tok janggut. Setakat ni dia belum pernah kena tahan kat Road Block lagi!. tu yang eksyen tu agaknya.

Bagus juga JPJ buat macam tu, Ramai orang ambil peluang itu melainkan tok janggut.
Kalau nak diikutkan kalau umur dah 40 tahun keatas takkan nak merempit kot! jadi ok lah bagi lesen macam gitu. duit pun masyuk!

Nak ambik lesen!!!

wassallam

1 comment: