Friday, November 13, 2009

1 entry 1 hari 1 hati 1 fikir 1 kerja 1 agama
17/30

Asalamualaikum anak cucu nenek semua

Bersyukurlah kerana kita berada dalam agama yang betul!. Ia itu islam.

Bayangkan kalau kita berada dalam anutan yang sembah patung banyak tangan tu atau sembah patung gemuk pegang tasbih tu atau sembah bulan matahari bintang bagai....

Dan sekarang ini kita tengah syok gila sebab lulus pereksa ke atau naik pangkat ke dan kita nak say 'Thank you'tentu lah sekarang ni kita tengah berkira kira nak naik batu cave bayar niat dengan mencucuk bibir dengan besi! eh cucuk bibir je ke? apa barang! Kalau cucuk seluruh badan dengan tombak lagi power! ye tak? baru gah! atau

Kita tengah bakar kertas gambar peti sejuk dan dapor gas jenama JVC dan kereta merc bagai untuk dikirim kepada mak bapak yang dah mati!!!
Kesian kan dia orang, dah mati baru tau yang apa yang diamal semua tak betul! Semua itu bukan agama!. Tapi dah tak boleh patah balik! Dah terlambat!. Apa yang boleh dibuat?

Tentulah Sedaya upaya tegakkan kebenaran diri kat mahkamah Allah!
Masa ini. lagikan anak, kita tak kesian apatah lagi orang luar! Masing masing pikir nak lepas diri sendiri aje!.

Maka orang orang yang malang ini mengadu kepada Allah yang dia tak tahu apa apa pasal Islam. Pasal tak sape bagi tahu! Yak sape bagi kenal!.

Kes 1
Tinggal satu kampong dengan orang islam tapi tak sape nak bagi tahu anutan kami tak betul. Orang Islam buat kerja dia sendiri aje tak nak cerita apa itu islam apetah lagi ajak!.
Dia solat, dia puasa, dia zakat, dia haji dia buat amal entah apa bagai tapi tak ajak, Padahal tahu yang amal dia aje yang betul! amalan kita orang tak betul! Yang kita orang ni sembah patung anjing, sembah pokok segala dibiarkan saje tak nak dibetulkan!. Zalimkan? tu yang kita orang tak tahu apa apa!

Kes 2
Kami tinggal dikawasan perumahan berbagai bangsa dan anutan. Orang Islam dikawasan kami, kami lihat tak ada beza dengan kami! sama aje! tak ada beza! Kami berjudi, dia orang pun berjudi pakat sewa van ramai ramai pergi Genting lagi!. Pergi Disco! dia orang pun pergi!.
Makan pakai lebih kurang sama aje. malah nampak orang islam lebih daring lagi dalam bab pakaian! Duit sogokkan riba segalapun bedal!. Lebih kurang kita orang jugak lah!.
Tak nampak pun orang islam solat kat masjid! Masjid ada lah! macam tak ada orang aje!. Tapi dalam satu satu masa adalah penuh masjid tu! rasanya masa awal puasa dan raya la kalau tak silap! Tu la.. mana lah kami nak terkesan dengan Islam!, tak nampak contoh yang baik pun!.
Dengar kata solat tu syi'ar! sebab tu kena solat kat masjid bagi orang nampak! tapi tak nampak pun!. Tu yang kita orang haram tak tau apa!

Kes 3
Kami tahu ada orang islam jual CD, Jual Buku dan majalah bagai bagi penerangan tentang Islam, Kat TV pun ada banyak ceramah dan program islam segala! tapi kami tidak tertarik langsung!.Tak terbuka pintu hati! tak tahu lah kenapa! Bukan sunnah kot! atau tak ada roh kot! entah lah!
Kami juga tahu ada beberapa kumpulan orang islam yang sibuk fikir dan risau tentang kemerosotan umat islam kat dunia ini.Dia orang buat usaha atas iman!mengembalikan maksud hidup dan tuntutan. Ingatkan nanti bila orang orang islam ni amal dah betul dia orang akan ajak kita orang la, tapi tak dan! kita orang dah mati dulu!
Habis macam mana?

Pandai pandai lah anak cucu mengatur langkah dan strategi kat dunia ni supaya didepan Allah nanti tak lah terkebil kebil, mulut bukak katup ternganga bagai kena tuduh depan Allah!.

Wassalam
,

2 comments:

  1. tusukan terasa tembus sehingga tembus ke tulang belakang.

    ReplyDelete
  2. to speedrider
    itu ajelah senjata yang nenek ade!
    senjata patuk patuk!

    ReplyDelete