Sunday, November 8, 2009

Betul ke mujahadah?

1 entry 1 hari 1 hati 1 fikir 1 kerja 1 agama
13/30

Asalamualaikum anak anak dan cucu cucu nenek semua
semoga berada didalam lindungan Allah subhanahuwataala.

Berbalik kepada soalan nenek tadi, Adakah kita benar benar mujahadah kalau ditinggal suami kerana keluar dijalan Allah?. Pasal nenek tengok anak anak kalau keluar dijalan Allah mereka akan pastikan peti sejuk di rumah penuh makanan!, stock bukan untuk takat 3 hari aje malah kalau sedara mara datang mengejut pun masih boleh tampong!. Duit belanja anak anak ke sekolah dan duit emergency pun disediakan!.

Nenek rasa itu adalah kurang mujahadah! Cuma mujahadah hati aje la kan!, Boringnya! Hubby tak ada! Err mujahadah jugak la kan! Allah pandang jugak la kan!

Tapi kalau kita ditinggal dalam keadaan daif lagi mujahadah kan!.Masa tu dalam hati Allah dan Rasul sahaja. Dalam semua keadaan harap Allah.

Tapi sekarang ini orang daif mujahadah nak keluar! kos tinggi! Segan la nak join makan pasal tak dapat nak hulur!. tak kan nak makan free!Keluar bukan dekat dekat pulak tu! sekarang ni putus keluar jauh jauh!. Memang mujahadah untuk yang berpendapatan sederhana.

Sekarang ni kos harian masa keluar minima RM5 biasanya RM10.Berbanding masa dulu dulu tok janggut keluar belanja harian RM1 satu hari!, terkejutkan!, Alaa.. tu masa barang barang semua murah lagi. Sekarang semua barang dah mahal! tentu la budget tinggi!

Jadi tok janggut faham sangat lah kalau orang tak dapat keluar sempurna. yang penting kerja tetap buat dalam apa kadaan sekali pun. Fikir dan risau umat tetap ada dalam semua keadaan.Kita berusaha rezeki Allah yang bagi.

Nenek ni tak pernah rasa lagi mujahadah macam beberapa rakan nenek rasa. Ada satu rakan nenek yang ditinggal suami tanpa duit belanja dapur.dalam peti sejuk ada ikan yang tidak dimasak masak kerana takut ada keluarga datang check, takut datang fitnah.
Ikan itu hanyalah untuk mengaburi mata saudara mara. Apa yang mereka makan?
Itu lah mudahnya kalau isteri dan anak anak 1 fikir dan faham agama. Mereka cadang makan pisang dalam masa 4 bulan itu.

Tapi Allah berkehendakkan sebaliknya, Dengan izin Allah pisang banyak buah. Hari hari ada yang masak. Cadang nak bergelap pasal tak mampu bayar letrik.tapi jualan pisang dapat menampung semua perbelanjaan. Malah lebih mewah dari masa ada suami kat rumah!. Hebat Allah!! Urusan rumah tangga Allah bereskan, Itu lah janji Allah. Maka bertambah kukuh iman mereka dan orang orang yang faham.

Nenek tidak dipilih untuk mujahadah bila suami keluar dijalan Allah. Kalau suami tak ada pun hidup tak susah mana! kena istigfar banyak banyak.

wassalam

2 comments:

  1. Assalamualaikum nenek..

    Btul tu..pade sy mujahadah sgt kalo ank2 xsihat mase suami klr. Ingat lg mase suami klr IPB, ank sy deman n masuk hospital 3h. Ank2 yg lain tggl di umh kwn. Sian..fitnah lg..hehehe.

    ReplyDelete
  2. to ahlia azharjaafar
    waalaikumsalam.
    sabarlah sayang, Allah tengah uji.
    nenek turut doakan moga anak cepat sembuh

    ReplyDelete