Friday, February 19, 2010

Permainan Iblis 2

1 hati 1 fikir 1 usaha 1 kerja 1 jemaah 1 agama

Asalamualaikum kepada anak cucu semua, moga Allah redha dengan kehidupan kita.

Hari ini nenek nak cerita sikit tentang permainan iblis ini dalam 1 majlis perkahwinan anak saudara nenek.[Anak karkun kahwin dengan karkun]

Kejadian adalah di Pendang Kedah. Kami dari Selangor karkun dan karkunah seramai 12 orang termasuk anak karkun yang dah pandai makan petai.

Dipendekkan cerita setelah menghampiri kampung pehak menantu kenderaan kami disuruh berhenti kerana ada pengumuman.Kami diberitahu bahawa ada kejadian pelik berlaku di rumah pehak menantu.

Ibu pengantin menangis kesayuan tanpa sebab.Adik perempuan pengantin menjerit jerit. Adik lelaki pengantin yang sedang masak ketika itu tiba tiba merangkak dan mengaum macam rimau.Alhamdulillah,banyak juga dia sempat masak sebelum diambil alih oleh second chef.dan dua lagi adik lelaki pengantin telah berebutkan kueh. kelakuan macam monyet.

Setelah diberitahu perkara itu dan Allah bagi faham, Maka karkun dan karkunnah yang lebih ehem ehem kerana tak pernah tergajah tahajjut apatah lagi tertinggal. telah kami lantik dan dan tu jugak untuk melancarkan plot serangan.

Tapi agak kecewa juga sebab Boss kata "jangan serang! kita buat tak tahu aje!"

"Tapi tauhid kita perlu diperkukuhkan. Tak ada daya dan upaya melainkan dengan kehendak Allah jua".
Selepas dizihin untuk peningkatan iman, Mulut tak henti baca 4 Qul dan dalam hati tak berhenti Zikir. Kami meneruskan perjalanan dan sampailah dengan kehendak Allah. Kami berjalan menuju rumah pehak lelaki dengan berpura pura selamba padahal dup dap dup dap.

Kat dalam rumah itu terdengarlah tangisan isteri tuan rumah yang begitu sayu dan kedengaran juga jeritan anak tuan rumah. Kami duduk dengan sopan setelah
dipersila oleh tuan rumah diiringi dengan permohonan maaf.
Kedengaran suara seorang ustaz. tau tu sebab ustaz tu tanya macam ni "Ustaz tanya ni! sape hantar kau????.Baik ko mengaku!! kalau tak nahas kau!!!" Maka berlaku lah soal jawab yang hasilnya menaikkan darah nenek!!!

Soalan Ustaz itu menimbulkan kecurigaan orang sekampong sesama mereka kerana jawapan suara dari badan anak tuan rumah itu mengatakan yang dia adalah dihantar oleh jiran dekat yang tak puas hati bla bla bla bla dan dia ada disitu dan masak masak sekali!

Dan dan itu juga dia belot dengan boss dia dan cerita semua dari A sampai Z. Itu iblis tak mengenang budi namanya. gertak sikit semua keluar tak loyal langsung! eh...melalut pula!.

Yang nenek nak cakap ni ialah itu dah terang terang kerja iblis dan ustaz itu pun hoh!! nenek tak kan jemput dia pun!!!.

Malam tu laki bini baca manzil! panggil budak budak madrasah, ngaji! dan buat amalan harian ikut sunnah. Insyaallah aman. dan bila berulang buat lagi.

Nenek nampak,mahluk Allah yang kita tak nampak ni akan takut pada kita bila kita takut dengan Allah! dan kita redha dengan ketentuan Allah!.tapi kalau kita tak takut dengan Allah,kita bagi ruang untuk dia berani dengan kita. Ustaz tu kata[nenek tak terkesan langsung dengan cakap dia]"Orang ni pun nak kenakan pehak belah Selangor juga"[motif? untuk memalukan tuan rumah!] tapi orang Selangor kuat! tak lut!

Itu ustaz cakap aa! bukan nenek cakap!

Dan sekarang ini ditakdirkan Isteri tuan rumah kena barah buah dada dan ada kuncu kuncu iblis ini membisikkan bahawa " dia orang ini boleh letak penyakit kat orang suka suka hati dia!!"

Ek..eleh!! Rasa nak cili aje mulut kuncu iblis tu!

Dah lah sampai di sini saje sebab nenek dah start emosi dah ni grrrrr

3 comments:

  1. huh...selain allah sume makhluk dan makhluk tadak kuasa melainkan izin dari allah..
    allah bagi masalah tuk test iman kita...mulut cakap allah tadak kuasa kena selari dgn amal..bila ade masalah apa amal allah suka kita buat....lu fikirr la sendili....
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. Kita yakin bahawa tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah subha nahu wataala.

    ReplyDelete