Saturday, December 26, 2009

Telah terjadi dan sedang terjadi

1 hati 1 fikir 1 kerja 1 usaha 1 agama

Asalamualaikum Anak cucu nenek semoga sejahtera

Ibadat Tanpa Ilmu

Beribadat tanpa ilmu sangat merbahaya. Beribadat dengan hanya ikut cakap orang lagi bahaya.Kita kena tahu apa yang Allah Firmankan dan suruh dan cara mana Rasullullah buat dan kita mencontohi Baginda dan Para sahabat. Kita kena tahu Ayat mana dalam AlOuran terbit arahan itu dan dalam Hadith mana cara Rasullullah dan para sahabat melakukan nya. Dan Hadith itu hendaklah semestinya Sahih!
Ilmu sangat penting supaya kita tidak lari dari landasan!.

Macam yang kita nampak berlaku sekarang ini ada gulungan yang berilmu tapi mengunakan ilmu untuk kepentingan dunia dan disesuaikan pula dengan citarasa manusia supaya manusia suka. Malah ada orang berilmu yang mengetahui kebenaran tapi menyembunyikannya!. Manusia ni kan macam macam!

Tu yang penting sangat belajar ilmu! terutama pada anak cucu lelaki kerana korang adalah Amir dan bakal Amir! Jangan bagi kapal tengelam nak! Pegang stereng elok elok!

Kita tak mahulah jadi yang macam Rasullullah sabdakan dalam hadith tu yang maksudnya lebih kurang Allah bagi nenek faham sikit atas asbab kelemahan nenek, yang maknanya, Umat Islam ini akan mengikuti jejak langkah orang yahudi sejengkal demi sejengkal kemudian sehasta demi sehasta sehingga kalau mereka masuk ke lobang pun pasti umat islam akan ikut!

Dan sekarang telah terjadikan! Dimana kita terpaksa berurusan dengan bank yang muamalatnya diubah begitu rupa dengan akad bagai supaya nampak halal dan lebih islamic! Juga riba yang di akad sebegitu rupa dan menjadikannya nampak islamic juga!tapi tak apa lah! ada aje alternatif lain! tak payah lah berhutang! Hidup ala kadar aje! bukan lama pun! singgah je! betul tak? tepuk dada tanya iman la kan!
Lainlah kalau kena ugut " kau kena amik juga! kalau tak aku tembak!!" owh.. kalau macam tu pun kena fikir jugak nak mati macam mana! Nak mati kerana Agama ke? atau nak mati kecut?

ish... nenek ni dah melalut pulak! ni serious ni!

ok lah nanti sambung ye

No comments:

Post a Comment