Wednesday, October 14, 2009

Asalamualaikum semua,

Semoga kita semua dibawah lindungan Allah Jallajalaluh yang Maha Pelindung.

Semoga iman dan amal kita bertambah di zaman penuh dugaan ini

Semoga kerja Agama dapat dilaksanakan walaupun penuh cabaran

Semoga hati hati Muslim bersatu untuk Agama

Semoga Muslim dapat satu fikir untuk Agama

Semoga kerja Agama tetap berterusan

Semoga setiap tindakkan Muslim dimulaka dengan mesyuarat

Semoga Allah bagi faham

Insyaallah...

Di atas itu adalah cetusan rasa hati nenek setelah borak kosong dengan tok janggut sambil menghirup 'teh peah' hasil tangan tok janggut.

Tok janggut begitu kecewa hari ini dan nenek sangat faham.
Tidaklah nenek salahkan tok janggut kerana sudah agak lama juga tok janggut bersabar dan sentiasa berhemah dalam tindakkannya.
Dan bukanlah hari ini saja tok janggut kecewa bahkan sudah banyak kali juga!.
Bukan tok janggut tak tahu dia cuma perlu buat kerja sungguh sungguh dan malam harinya berdoa nangis nangis minta hidayat dan selebihnya adalah kerja Allah.bukan tok janggut tak tahu itu namun dia tetap rasa kecewa.

Tok janggut kecewa bila waktu solat, tiang surau lebih banyak dari makmum walaupun usaha telah dibuat.Janganlah begitu tok janggut, kita kena sangka baik.mungkin dia orang kerja tak ada kat rumah. kan masa magrib dan isya' ramai!

Tok janggut kecewa bila buat taklim kat surau tak ada yang duduk,balik balik dua tiga orang termasuk anak sendiri.Jangan lah begitu tok janggut,kita kena sangka baik, kan taklim tu lepas subuh, dia orang tu sibuk nak pergi kerja mana sempat nak duduk taklim.

Tok janggut kecewa bila ibubapa tidak benarkan anak anak ikut pak Janggut keluar dari rumah untuk amal Agama pada hal bukan pergi mana pun pergi surau aje! walhal kalau anak dia pergi mana entah balik tengah tengah malam dia tak kisah pun!! tapi kita sangka baik la. Ibubapa tu sayang anak dia takut hilang kot!

Tok janggut kecewa sebab dah lebih 6 tahun duduk kat kampung ini tapi masih tak boleh keluarkan jemaah dari marhalah sendiri, asyik asyik tumpang marhalah kampung sebelah. Janganlah begitu tok janggut,tok janggut dah berusaha malah jemaah yang keluar kat kampong kita ni sudah berusaha bukan jemaah tempatan saja yang Allah hantar, Jemaah luar negeri pun dah banyak kali.namun kita hanya mampu usaha dan doa selebihnya kerja Allah

Nenek faham kalau tok janggut kecewa namun jangan lah berputus asa, kerja kena diteruskan bukan untuk mendapat suka manusia tapi untuk mendapat redha Allah.

Mengimbas kembali perjalanan hidup kita bersama. dari muda kita belum ada anak sehingga kita telah menjadi datok dan nenek, dan dengan beberapa tempat yang telah kita tinggalkan sebelum berpindah kesini, tidak dinafikan nenek juga rasa kampong ini agak liat untuk berubah dan sedikit sombong.tidak suka sesuatu yang dianggap baru pada hal kerja ini adalah kerja orang lama.Sentiasa nak ikut amalan nenek moyang walaupun banyak bidaah. Namun janganlah kita berputus asa dengan hidayat Allah. kerja kena diteruskan dan doa lagi dan lagi..

Seronok rasanya bila singgah di kampung yang telah lama ditinggalkan surau dan masjidnya hidupkan amalan.Jemaah dikeluarkan dari marhalah sendiri malah taklim pun guna pembesar suara.Alhamdulillah!! Hebat Allah!!

Masjid itu pada awalnya melarang amalan masjid dijalankan malah kalau nak buat taklim kena buat kat beranda.Hari ini difahamkan orang yang menghalang taklim dibuat kat masjid itu lah yang membaca taklim. Allah bagi hidayat pada yang dikehendakinya.Tugas kita laksanakan kerja dan doa, Insyaallah!

Ok Tok janggut...janganlah sedih sangat..senyum sikit...aaa barulah handsome!!

Kalau dah susah sangat kita pindah ye!

wasallam

2 comments:

  1. Assalammualaikum wrt wbt, nenek :)

    Semoga Allah pilih kita dan zuriat kita untuk buat usaha agama ke seluruh alam hingga hari kiamat, Insya-Allah ....

    ReplyDelete
  2. To Ahliahnizam

    Insyaallah....

    Anak cucu kita adalah saham kita. Jaga lah dengan baik dengan menghidupkan amalan masjid di rumah.

    ReplyDelete