Thursday, October 29, 2009

1 entry 1 hari 1 hati 1 fikir 1 usaha 1 agama

1/30

Asalamualaikum semua anak cucu nenek, Apa khabar semua!

Nenek ade berita gembira nak share ni. kan sharing is caring!!

Ari tu nenek kan ade cite pasal kekecewaan tok janggut dengan keadaan kampong dia. Sampai nenek nak ajak tok janggut pindah aje dari kampong ni tapi Alhamdulillah! orang kate Allah works in His mysterious way. Korang tahu tak jemaah pedal??

Jemaah Pedal adelah bukan sekali kali jemaah yang mengayuh basikal tetapi ia adalah jemaah yang mengayuh kaki kaki mereka untuk menuju destinasi. Jemaah pedal telah datang ke kawasan kami dan membuat usaha mereka di kawasan sekitar kami. Salah seorang ahli jemaah itu adelah kawan lame tok janggut. make seronoklah tok janggut jumpe kawan lame dan dia nusroh penuh. Ni nusroh kerane Allah ke kerane kawan ni! eh... tak elok tu sangka baik!

Setelah 3 hari jemaah pedal itu pergi ke destinasi seterusnya. Pak janggut pun meneruskan kehidupan sehariannya. Tak lama kemudian tok janggut teringin nak bersolat di masjid itu, selepas solat dia didatangi oleh seorang ahli kariah masjid itu yang ingin join tabligh.

Dia kate bukan dia tak pernah diajak orang untuk tabligh, sudah banyak kali juga sampai dia rimas. Tapi pada pagi itu dia terpegun melihat beberape orang tua bertongkat berjalan terbongkok bongkok sambil menjinjing bungkusan [Sebenarnya jemaah sedang bergerak ke destinasi seterusnya] dan hatinya jadi luluh dan disitu juga dia terjelepuk menitiskan air mata.

Dan sekarang ini dia adelah karkun baru yang aktif.Tok janggut sangat suka!!!.

Bulan lepas ade karkun tak dapat keluar sebab tak ade kenderaan jadi dia telah menjual kereta volvonya kepada tok janggut dengan harga RM500 dengan kadar bayaran 'bayar bila bila pun boleh. nak ansur berape berape pun boleh!!' tapi anak nenek bayar tunai! segan kot! pasal dia kate keta tu elok lagi, tapi kuat minyak la!. ala... takpa la... buat angkut jemaah!...suruh beli tu.. supaya keluarga tok janggut tak segan pakai!!

Kesimpulannya anak anak, Bila kerja kita ikhlas kerana Allah dan kita tawakkal pada Dia setelah berusaha dan doa dan merintih minta ampun dengan kelemahan diri dan banyakkan amalan harian, Insyaallah itu asbab hidayat!. Tengok gaya jalan diaorang pun,dapat hidayat. Maha Besar Allah!!

Tapi jemaah pedal memang sangat mujahadah orang terpilih aje dapat buat. Sudah tentu Allah yang pilih!!


AllahuAkbar!

Wassalam

No comments:

Post a Comment