Monday, January 18, 2010

Al Hadith adalah Al Sunnah

1 hati 1 fikir 1 kerja 1 usaha 1 agama

Asalamualaikum anak cucu nenek semua, Semoga Allah Subhanahu Wataala Redha dengan kehidupan kita.
Dengan izin Allah, Moga moga Allah bagi nenek yang kurang ilmu ini,boleh cakap sikit tentang kepentingan AlHadith ini. sebab Allah bagi nenek nampak sikit kepentingan Ilmu AlHadith Nabi ini.

Kedudukan Hadith Nabi sangat tinggi dalam Islam. AlQuran dan AlHadith tidak dapat dipisahkan. Dalam Hadith terdapat segala macam perintah dari Allahutaala.Hadith lah yang menjelaskan AlQuran.
Hadith adalah tafsir AlQuran Nabi tidak berkata kata segala sesuatu melainkan diwahyukan.Seluruh ajaran Islam dijelaskan dan diterperinci didalam Hadith.

Firman Allah SubhanahuWataala, yang dengan pengetahuan nenek yang sedikit ini lebih kurang maksudnya begini:
"Dan dia[Nabi Muhammad s.a.w.] tidak berbicara dengan hawa nafsunya.Melainkan wahyu yang diwahyukan kepadanya."
Ayat ini menjelaskan bahawa segala sesuatu yang disampaikan oleh Nabi kita baik berupa perkataan atau perbuatan atau persetujuan baginda dan segala yang disandarkan kepada baginda, iaitu Hadith atau Sunnah adalah Wahyu dari Allah.
Kalau ikut kefahaman nenek yang lemah ilmu ini, Sunnah itu datangnya dari Wahyu, Maka itu adalah perintah dan Hakikat! Moga moga Allah ampunkan kesilapan nenek sekiranya nenek silap kerana yang silap tentulah nenek.

Dan Firman Allah lagi bermaksud begini lebih kurang :
"Yang Haq [benar] datang dari Rob mu[Allah], Maka jangan sekali kali kau menjadi orang yang ragu."

Rasullullah s.a.w. pernah bersabda,dalam hadith sahih yang diantaranya dikeluarkan oleh Abu Daud rah. yang lebih kurang begini maksudnya [mengikut kefahaman nenek yang lemah ini] :
"Sesungguhnya Aku telah diberikan AlKitab[AlQuran] kepada ku dan yang saperti AlQuran[Yang turunnya bersama AlQuran]". Para Ulamak menjelaskan yang dimaksudkan itu ialah AlSunnah!

Dan diakhir sebuah hadith dari sanat yang sahih yang dikeluarkan oleh banyak Ahli Hadith,termasuk Imam Ahmad rah. dan Abu Daud rah., Rasullullah s.a.w. telah bersabda :"Tidak keluar dari ku [sambil jari tangan baginda diisyaratkan ke mulut baginda] melainkan kebenaran"

Dan ada Ayat AlQuran yang bermaksud lebih kurang begini:
"Sesungguhnya kamilah yang menurunkan AlQuran dan kami pula yang memelihara dan menjaga AlQuran"

Jadi yakin lah bahawa AlQuran dan AlHadith dipelihara oleh Allah subhanahuwatala.
AlQuran dan AlHadith terpelihara sepanjang zaman.Tidak ada yang berani merubah AlQuran dan AlHadith dari kalangan Manusia mahupun Jin samaada dari segi lafadz ataupun maknanya kerana ia adalah wahyu dari Allah. Begitu juga dengan hadith kerana Hadith lah yang menafsirkan AlQuran.Yang menjelaskan AlQuran.Tanpa Hadith kita sama sekali tidak dapat mengenal Alquran.

Semoga Allah bagi kita faham kepentingan Hadith dan AlSunnah ini. Dan kita tutup dengan tasbih kifarah, insyaallah.

wassalam

2 comments:

  1. Salam, nek!No komen...memang jelas.Insylh jika kita berpegang pada Alquran dan Alhadith kita akan selamat...

    ReplyDelete
  2. Salam juga Umma ali

    Zaman dah kritical! 1 usaha 1 fikir 1 usaha dan 1 kerja kena diteruskan untuk 1 maksud hidup!

    Moga nenek tak hanya pandai cakap hu hu hu

    ReplyDelete