Sunday, January 3, 2010

Telah datang zamannya

1 fikir 1 usaha 1 kerja 1 agama

Asalamualaikum kepada semua anak cucu. semoga kita dalam redha Allah.

Telah berlaku dan sedang berlaku saperti yang telah disabdakan oleh baginda Rasullullah s.a.w. dalam hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud.[ Harab anak anak rujuk supaya jelas] iaitu maknanya lebih kurang, kerana asbab nenek kurang ilmu bermaksud "Orang kafir[kuffar] menguasai kaum muslimin" kerana "orang muslimin telah cinta dunia dan takut mati"

"Orang orang kafir berkumpul, semuanya mengelilingi kaum muslimin saperti mereka mengelilingi sebuah dulang taam yang besar untuk makan bersama dengan berleluasa tanpa ada halangan. Walaupun ketika itu jumlah kaum muslimin banyak.
Seorang sahabat telah bertanya kepada baginda s.a.w. "Apakah ketika itu jumlah kami sedikit?" Rasullullah s.a.w. bersabda "Tidak! Kamu banyak saperti buih di laut!. Allah cabut kehebatan kamu dan ketakutan orang orang kafir terhadap kamu. Allah masukkan kelemahan di hati kamu kerana 'Cinta dunia dan takut mati'

Kalau ikut sejarah, sifat cinta dunia dan takut mati ini adalah sifat tradisi kaum kafir!
Sekali kali bukan tradisi kita kaum muslimin! Kerana kaum kafir tidak ada bahagian di ahkirat melainkan neraka. Sebab itu lah mereka takut mati dan cinta dunia.

Tapi sekarang sudah terbalik,Orang mukmin sangat cinta dunia dan takut mati.Orang islam banyak buat kemungkaran untuk mendapatkan harta dunia. Padahal dunia ini hanya tempat bercucuk tanam dan kerja keras dan hasilnya akan dinikmati selamanya di akhirat nanti.
Maut pasti datang! itu hakikat! dan kita akan kembali ke tempat yang kekal dan tiada penghujung. Dunia ini tempat ujian, kita tidak boleh menurut sepenuhnya hawa nafsu kita di dunia ini.Dunia ini adalah kerja! kerja! kerja!

Ingat lagikah janji Allah kepada kita umat islam yang telah di sabdakan oleh Baginda Rasullullah s.a.w. dalam hadith Qudsi dan telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang lebih kurang bermaksud begini "Aku telah sediakan bagi hamba hamba ku yang soleh, yang mata belum pernah melihatnya! telinga belum pernah mendengarnya! dan belum pernah tergerak di hati seorang manusia pun! Itulah Al Jannah! iaitu syurga!"

Dan ingatlah sabda Baginda s.a.w."Dunia ini penjara bagi seorang mukmin!"

Apakah yang kita bawa itu mencukupi?Apatah lagi dengan dakwaan dakwaan orang terhadap kita akibat perbuatan dan kelakuan kita, juga kelalaian kita terhadap manusia. Apakah masih bersisa!

Bukan tidak boleh memiliki dunia!,Para sahabat memiliki dunia! Dunia di kedua tangan nya tapi dikala badan badan mereka berada di muka bumi, Hati mereka di Akhirat!. Mereka tidak terkesan langsung dengan dunia!.

Kita kena bezakan cara hidup kita dari orang kafir kerana dunia ini syurga mereka tapi penjara buat kita!.

Insaf lah kenapa kita dengan mudah diperdaya dan dipijak suka suka!

kita kena sedar diri sikit dan jangan menuding jari!


sekian sahaja, yang buruk itu atas kelemahan nenek semata mata

wassalam

No comments:

Post a Comment