Tuesday, December 11, 2012

Risau risau risau

Dengan lafadz Bismillah

1 fikir 1 risau 1 usaha 1 kerja 1 Agama

Apa khabar anak cucu nenek semua.Semoga semua dalam iman yang betul dalam apa keadaan sekali pun.

Dugaan dan cabaran ada berbagai bagai tetapi bila iman kita betul,kita akan berjaya akhirnya.tapi bila iman kita tidak betul kita akan kecundang dan selama lamanya gagal.

Itu yang kita perlu takut.Kita perlu takut apabila Allah katagorikan kita sebagai GAGAL selama lamanya.

Iman yang betul sangat penting.Sebab itulah Kalimah Shahadah kita kena ucap hari hari.kena faham maksud yang tersurat dan tersirat.kena check hari hari 'adakah iman aku masih utuh?'

Hanya perlu Ucap 2 Kalimah Syahadah untuk jadi Islam.Maknanya kalau baru masuk islam tapi dengan iman yang betul,masuk syurga insyaallah tanpa buat amalan apa pun.begitu mudah kan.

Tapi iman yang betul ini sangat susah kerana syaitan tidak akan membiarkan iman kita betul.dia akan berusaha untuk merosakkan aqidah kita.

Iman yang betul??

Iman yang betul tu macamana?

Iman yang betul maknanya 'Tidak mensyirikkan Allah, samaada sedar atau tidak sedar. samaada sengaja atau tidak sengaja.

Kena yakin segala yang berlaku adalah kehendak Allah.kena menafikan apa yang kelihatan di mata dan menyangkal dengan hati.

nenek bagi contoh mudah :-

Kita balik sekolah ni....lapar gila...
Asalamualaikum! Masuk rumah...
Pergh.... bau kammain..
Basuh tangan baca doa dan Bismillah
Mengadaplah rezeki Allah sehingga kenyang.

Bila kita lapar, otak kita kata 'kena makan'.memang Allah buat macam tu.tapi kita kena yakin Allah yang bagi kenyang Nasi tak bagi kenyang tapi Allah yang bagi kenyang.dan Allah juga yang bagi sedap.
Berapa banyak orang makan macam yang kita makan tapi tak kenyang kenyang dan berapa banyak orang makan yang macam kita makan tapi tak rasa sedap.

itu contoh mudah je

Allah tak suka diduakan.Allah nak kuasa mutlak.kita tak boleh syirik
.
Kita tak boleh syirik dalam apa keadaan sekali pun.
.
Allah juga tidak suka perantara.
Kalau nak minta apa pun minta je terus.tak payah suruh bomoh mintakan.
Rasullullah dah tunjuk macamana nak hidup kat dunia ni,dah bagi contoh dan para sahabat pun dah ikut dan Allah dah janjikan kejayaan untuk mereka.

Kita cuba untuk ikut cara mereka kerana Allah redha dengan kehidupan mereka
.

4 comments: